Skuteczne uczenie się

 

Zasady skutecznego uczenia się i powtarzania:

  1. Ustal typowy dla Ciebie sposób zapamiętywania
  2. Ucz się polisensorycznie, czyli za pomocą wielu zmysłów patrząc, słuchając, dotykając oraz twórczo notując, rysując, chodząc 9ruch sprzyja lepszej pracy mózgu), wyobrażając sobie obrazy i kompozycje skojarzone treścią, podśpiewując rytmicznie i z rymami, kłócąc się z kimś nadany temat, tłumacząc to coś komuś. Ślady pamięciowe pojawiają się w wielu miejscach mózgu, dlatego zapamiętanie będzie trwalsze
  3. Stosuj zasadę przemienności, czyli kontrastu, więc ucz się różnych przedmiotów jednego po drugim, humanistyczne przedzielaj ścisłymi i odwrotnie
  4. Zaczynaj naukę od najtrudniejszego dla Ciebie materiału, żeby mieć go „z głowy” jak najszybciej i żeby w miarę rosnącego zmęczenia było Ci łatwiej. W ten sposób sterujesz swoją motywacją. Pamięta o prawie efektu – dążymy do tego, co sprawia przyjemność, a nie przykrość
  5. Dobrze zapamiętasz, jeżeli chcesz zapamiętać, a nie jeśli wmówisz sobie, że to nudne, głupie i bez sensu. Z takim nastawieniem nie zabieraj się do nauki, bo w głowie nic nie zostanie mimo powtarzania
  6. Myśl pozytywnie zarówno o sobie, jak efekcie nauki i nie dopuszczaj do świadomości myśli o braku zdolności, lenistwie, tępocie, słabej pamięci, złym nauczycielu (to czynniki, na który nie masz wpływu). Wytwórz w sobie przekonanie, że uda Ci się, potrafisz. Na  zasadzie samospełniającej się przepowiedni – nauczysz się tego wszystkiego czego chcesz. Jeśli natomiast wmówisz sobie, że czegoś nie osiągniesz, to rzeczywiście tak się stanie, i to nie z przyczyn magicznych, ale dlatego, że włożysz w to mniej wiary, uwagi, energii, wysiłku i umiejętności
  7. Ucz się o tej porze dnia, w której nauka najlepiej wchodzi Ci do głowy, pamiętając, że przez noc  mózg uporządkuje informacje, które rano odtworzysz bez trudu. Dlatego nie ucz się tuż przed sprawdzianem, tylko najpóźniej poprzedniego dnia wieczorem. Twój umysł musi mieć czas, żeby posegregować dane
  8. Ucząc się twórz logiczne powiązania między częściami materiału. Ucząc się słówek z języka obcego, zapamiętuj je tematycznie. Nigdy nie ucz się czegoś, czego nie rozumiesz to kompletna strata czasu (zapomnisz szybko), a dodatkowo nauka cię zmęczy i zniechęci.
  9. Powtarzaj – bez tego zmarnujesz trud uczenia się.  W innym przypadku połączenia, które łatwo możesz wytworzyć w mózgu, nie zachodzą. Bez powtarzania nie masz szansy utrwalić materiału.
  10. Ucz się i powtarzaj metodą syntetyczno – analityczno – syntetyczną: przeczytaj całość, potem jeszcze raz z podkreśleniem ważnych kwestii, podziel tekst na sensowne części i powtarzaj każdą z nich aż do pełnego zrozumienia i zapamiętania. Po opanowaniu pierwszej części przechodź do następnej, tworząc pomosty logiczne między partiami materiału – przy powtarzaniu następnej zawsze zaczynaj od końcówki poprzedniej. Po dniu przerwy, kiedy dasz swojemu mózgowi szansę na uporządkowanie materiału, powtórz całość.
  11. Wypróbuj strategię SQ3R, która składa się z pięciu czynności: przejrzenia, zapytania, przeczytania, streszczenia i podsumowania
  12. Zastosuj reżim powtórek: zacznij przeglądać materiał tuż przed pierwszym zapomnieniem utrwalonych już informacji. Pierwsza powtórka po godzinie – 5 minut. Druga powtórka po upływie doby – 3 minuty. Po  7 dniach powtarzaj przez 2 minuty, a po miesiącu – przez 1 minutę. W ten sposób wprowadzisz treści do pamięci trwałej.
  13. Ucząc się, rób przerwy, nie dopuszczając do znużenia i przemęczenia. Efekty nauki z zastosowaniem przerw na krótki relaks są znacznie wyższe ( efekt początku i końca)
  14. Jedną „dawkę” nauki postaraj się zmieścić w przedziale od pół godziny do godziny
  15. Staraj się kończyć to, co rozpoczynasz

Komentarze są wyłączone.